Komunikat FinCERT.pl
Kartowe emocje z Kamilem Stochem!
UWAGA! Konkurs – Do wygrania atrakcyjne nagrody: samochód hybrydowy Toyota Yaris, i inne…
Aktywacja aplikacji mobilnej BS Pay i mobilnej Kartosfery
Informujemy, że od dnia 13 września 2021 roku zmieni się mechanizm aktywowania przez Klientów aplikacji mobilnej BS...
Uważaj na wiadomości e-mail podszywające się pod Bank BPS!
Ostrzegamy przed wiadomościami e-mail podszywającymi się pod Bank BPS. Wskazane wiadomości mają na celu nakłonienie do...
Blikomania! Płać Blikiem i wygrywaj!
Po raz kolejny Grupa BPS dołączyła do loterii Blikomania, dzięki czemu klienci Banku BPS i Banków Spółdzielczych z...
Nowy adres Oddziału w Cmolasie
Zapraszamy Państwa do Oddziału naszego Banku w Cmolasie. Oddział banku został przeniesiony i znajduje się w budynku...
Weź kredyt w naszym banku i wygraj 5000 zł!
Weź jeden z preferencyjnych kredytów w Banku Spółdzielczym w Kolbuszowej i wygraj w loterii "Logiczne, że się opłaca"...
Proces umorzeń subwencji udzielonych w ramach Tarczy Finansowej PFR 1.0.
Proces umorzeń subwencji udzielonych w ramach Tarczy Finansowej PFR 1.0. Proces umorzeń subwencji udzielonych w ramach...
Uważaj na oszukańcze serwisy internetowe, które oferują kryptowaluty i inwestycje na rynku Forex. Działaj ostrożnie i rozsądnie.
Komenda Główna Policji i FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ostrzegają przed próbami oszustw przy...
MojeID już dostępne w bankowości elektronicznej dla klientów
Czym jest MojeID? MojeID służy do zdalnego potwierdzania tożsamości. Pozwala na bezpieczną weryfikację danych klienta...
Nowe wnioski o wypłatę świadczenia 500 plus dostępne od 1 lutego 2021
Wnioski o wypłatę 500 plus w bankowości internetowej Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, że nowe wnioski o...
Komunikat
FinCERT.pl – Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP
z dnia XX października 2021 r.
w sprawie podszywania się oszustów pod pracownika banku oferujących samorządom lokaty bankowe np. „Lokatę bliżej samorządów”
Szanowni Państwo,
W ramach prowadzonego monitoringu oraz we współpracy z bankami FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ustalił, że w ostatnim okresie jednostki administracji samorządowej narażone są na bezpośrednie ataki ze strony przestępców, którzy podszywają się pod pracowników banków i z użyciem socjotechniki podejmują próbę wyłudzenia środków, oferując założenie lokaty terminowej w banku np. „Lokaty bliżej samorządów”.
Najnowszy scenariusz oszustwa można opisać w 5 krokach:
- Kontakt telefoniczny lub mailowy osoby podszywającej się pod pracownika banku ( oszusta) ze skarbnikiem urzędu miasta/gminy,
- Oszust przedstawia ofertę produktu specjalnego – lokatę terminową – „Lokata bliżej samorządów” oraz proponuje otwarcie rachunku technicznego do obsługi lokaty, przesyła również via mail umowę/parametry lokaty terminowej na ustaloną kwotę,
- W następnym kroku zainteresowany podmiot ma dokonać przelewu środków na wskazany numer rachunku technicznego,
- Po dokonaniu przelewu klient za pośrednictwem kuriera ma odesłać umowę rachunku i lokaty terminowej,
- Środki przekazane na rzekomo konto techniczne lokaty terminowej faktycznie trafiają na rachunek słupa/muła, skąd są dalej transferowane na konta przestępcze.
Wszystkie formalności realizowane są za pośrednictwem poczty elektronicznej, dokumenty lub warunki lokaty są wysyłane z adresu mailowego podszywającego się pod bank.
W takich okolicznościach rekomendujemy zachowanie najwyższej ostrożności!!!
Zastosuj się do kilku ważnych zasad:
- nie podawaj żadnych informacji poufnych związanych z funkcjonowaniem jednostki samorządowej oraz danych dostępowych, w tym loginu i hasła do bankowości internetowej – te informacje są poufne, powinny być tylko w posiadaniu osób upoważnionych i nikt nie ma prawa wymagać ich podania, faktyczny przedstawiciel banku nigdy o to nie zapyta,
- jeżeli rozmowa wzbudza jakiekolwiek wątpliwości lub niepokój, należy rozłączyć się, odczekać minimum 30 sekund, a następnie samodzielnie połączyć się z bankiem, którego rzekomy przedstawiciel dzwonił, koniecznie wybierając oficjalny numer na klawiaturze numerycznej, a nie oddzwaniając na wcześniejsze połączenie,
- należy zawsze mieć świadomość, że wyświetlony numer telefonu lub nazwa banku nie są gwarancją, że rozmawiamy z faktycznym przedstawicielem banku,
- należy zwrócić uwagę na adres e-mail i upewnić się, że należy do banku, z którym masz relacje biznesowe (wyświetlany adres e-mail może być podobny do adresu e-mail Twojego banku).
W przypadku podejrzenia próby popełnienia przestępstwa lub gdy przestępstwo to zostało popełnione niezwłocznie poinformuj o tym fakcie swój bank oraz złóż stosowne zawiadomienie na Policję lub do Prokuratury.
FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP
FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP funkcjonuje w ramach Zespołu Bezpieczeństwa Banków Związku Banków Polskich i gromadzi, analizuje oraz przekazuje w ramach sektora bankowego i we współpracy z organami ścigania oraz innymi instytucjami informacje dotyczące możliwych zagrożeń o charakterze przestępczym, godzącym w bezpieczeństwo banków oraz ich klientów.